SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Rising Cheer Athletics
Välkommen till

Att vara tränare hos oss i Rising Cheer Athletics

Inom Rising jobbar vi mycket med utveckling av våra tränare, vi tror att som tränare inom idrotten och den ideella världen får man erfarenheter som kan tas tillvara på genom hela livet. Som ideell förening bygger vår verksamhet på att det finns ett engagemang inom föreningen, där tränarrollen är en del i föreningspusslet.
Vi erbjuder interna utbildningar, både grundläggande utbildning och vidareutbildning inom olika områden.

Som tränare erbjuds du även utbildningar från Svenska cheerleadingförbundet och RF-SISU.

 

Du som förälder är varmt välkommen att anmäla dig själv som tränare då vi är i stort behov av fler vuxna tränare och ledare. Det möjliggör också att vi kan starta upp fler barnlag.

 

För oss som förening är det viktigt att våra tränare och ledare följer den uppförandekod som Svenska cheerleading förbundet tagit fram. Den finns att läsa här.

Vill du bli tränare hos oss?

Är du intresserad av att bli tränare hos oss? Hör av dig till oss på mail!

Karriär

Vilka vägar du tar som tränare kan ta inom Rising beror på många olika faktorer och ingen väg är den andra lik. Alla tränare har olika förutsättningar, personligheter och kommer in med olika kunskap i sitt tränarskap, vilket gör att vi inte har någon fast utvecklingsstege att följa. Vi försöker ge varje tränare feedback och nya utmaningar samtidigt som det är viktigt att tränaren har en utvecklingstakt som hen känner sig trygg med. Alla tränare har inte samma ansvar men alla är ansvariga för att erbjuda meningsfulla träningar för våra aktiva, oavsett vilken nivå hen är tränare på.

 

Nya tränare börjar oftast som tränare i träningslag för att lära sig hur en lär ut grundläggande teknik, hur vi tänker kring teknisk utveckling, ledarskap samt att göra träningsplaneringar.

 

Nästa steg kan vara att ta mer ansvar genom att vara ansvarig tränare i ett lag och samtidigt vara tränare med mindre ansvar i ett annat lag. Här krävs förmåga att kunna hålla flera bollar i luften samtidigt, planera träningar med olika lag och olika förutsättningar. Det kan också vara att fungera som hjälptränare i tävlingsförberedande lag, där målet är att de aktiva ska få en försmak av hur det är att träna för att stå på tävlingsmattan.

 

Vidare steg kan vara att vara tränare för ett tävlingsförberedande lag. Förutom högre krav på träningsplanering och teknisk utveckling hos de aktiva får du här även träna på att sätta ihop en koreografi och få vana i att ha lag på tävlingar genom att ta laget till tyckartävlingar när laget är redo för detta. Här är det viktigt att du har god kunskap om grunderna i cheerleading så att de aktiva lär sig korrekt teknik inom alla moment och bygger en stabil grund som de kan använda för att ta sig vidare till ett tävlingslag.

 

Vill du bli tävlingslagstränare för level 1 och uppåt bör du ha några års erfarenhet som tränare. Det är väldigt bra om du varit tränare för ett av våra tävlingsföreberedande lag och jobbat strukturerat med teknisk utveckling och provat på mindre tävlingar. Du och ditt team förväntas kunna ta eget ansvar för laget och arbeta självständigt. Ni sköter administration, möten, koreografi, träningsplanering mm. själva och rapporterar till verksamhetsansvarig.
Att vara tävlingslagstränare är ett stort åtagande och föreningen ställer hårda krav på tränarna kring aktivas utveckling, förmåga att följa vår riktlinjer och policys samt hur laget presterar på tävling. Varje tränarteam fördelar ett antal ansvarsområden mellan sig och alla har således ansvar utöver att vara i hallen och coacha.

 

Följande faktorer är vårt underlag för att tillsätta tränare:

  • Ålder och erfarenhet, bland annat som tränare och aktiv
  • Kunskap om cheerleading som sport
  • Kunskap om vår organisation, våra värderingar, våra regler, samt insikt i vad vi står för samt att vara förebild
  • Utbildning
  • Specialkompetens
  • Ledaregenskaper
  • Pedagogisk förmåga
  • Förmåga att kommunicera
  • Förmåga att kunna ta administrativt ansvar
  • Matchning mot befintligt tränarteam